Як Microsoft завоювала СРСР, а Apple не змогла (частина сьома)

     А де ж весь цей час була Apple? Поки Microsoft намагалася переконати людей, що за її програми варто платити, їх вічний суперник ніяк не втручався. Навіть безсумнівну прояв любові - створення клонів радянськими користувачами у вісімдесятих - не торкнувся компанії.


     «Агат», сумісна з Apple II машина з кириличної розкладкою, була одним з таких клонів. Яскраво-оранжева, з нестандартною клавіатурою, ця машина була такою явною копією, що в її пам'яті містилося ім'я Стіва Возняка. Популярний американський журнал BYTE назвав її «поганою копією», але, як і Apple II в США, вона стала з'являтися в школах.

 

     Джон Скаллі, майже десятиліття пропрацював гендиректором Apple, відвідав Москву в 1988 році з кількома іншими керівниками компанії, але утримався від просування Macintosh, натомість просуваючи менш потужні Apple IIgs.
«Я вважаю, вони дуже зацікавлені в покупці Macintosh. Проблема в тому, що у них немає твердої валюти для їх купівлі. І вони були б раді їх у себе виробляти, але там немає інфраструктури для виробництва », - сказав в тому році Скаллі в інтерв'ю для San Jose Mercury News.


     Роками компанія кружляла навколо цього ринку, роблячи лише крихітні кроки. Одного разу Скаллі подарував Михайлу Горбачову Macintosh, але в 1990 році заявлял в інтерв'ю New York Times, що інфраструктура країни недостатньо розвинена.
«Якість базових послуг, які потрібні людям - телефонний зв'язок, готелі, авіасполучення - все ще дуже низька, - говорив Скаллі. - Без телефонів і факсів ми не можемо вести там бізнес ».


     Через це зволікання Apple упустила можливість скористатися тією ранньою перевагою, що у них була на фронті локалізації: «Консорціум Юнікод», офіційно з'явився в 1991 році, виникла в результаті раннього співробітництва між працівниками Apple і Xerox. Фактично, зрозумій Apple, як піднести свій продукт, вона прийшла б на російський ринок з технологічною перевагою. На жаль, не зрозуміла.
Коли Apple нарешті прийшла на російський ринок в 1993 році, вона використовувала сильну маркетингову стратегію, якої прославилася в США. Зокрема, їх знаменита реклама «1984», знята Рідлі Скоттом, всього вдруге в історії вийшла на російські телеекрани.

 

     Стратегія була по суті та ж, що в США - покажіть крутий продукт, який затребуваний ринком, і продажі поллються рікою.

Як і в США, ця стратегія породила шанувальників фірми - наприклад, у Москві є великий музей комп'ютерів Apple, де можна побачити досить маловідомі продукти на кшталт Apple G4 Cube, цифрової камери Apple QuickTake 200 і Macintosh XL. Нинішнього прем'єр-міністра Росії Дмитра Медведєва називають головним фанатом Apple в Росії - він навіть висловив свої співчуття після смерті Стіва Джобса в 2011 році.


     Але фірма залишається нішевим гравцем в масштабах ринку. Згідно зі статистикою від StatCounter, на даний момент лише 4% російських персональних комп'ютерів в мережі управляються OS X, що менше будь недавньої версії Windows, і в рази менше ринкової частки в 18%, якою володіє ця операційна система в США. П'ять років тому у OS X було трохи більше одного відсотка російського ринку.
Хоча у iOS в Росії справи йдуть краще, ніж у OS X, цей фронт теж під загрозою, почасти через недавні економічні санкції, введених урядом США у відповідь на дії Росії в Україні, і власного рішення Apple припинити онлайн-продаж своїх продуктів російським покупцям через нестабільність рубля. StatCounter відзначає, що частка смартфонів у мережі під управлінням iOS в Росії цього року значно скоротилася, з 45% до 34%.