Оптимізація з посторінковою розбивкою

Посторінкова розбивка (інші назви - пагінація, посторінкова навігація) необхідна тоді, коли потрібно структурувати великий обсяг інформації всередині категорії, розділу, каталогу або навіть в рамках однієї статті. Такий прийом допомагає знизити навантаження на сервер при виведенні великого числа записів, а також підвищити зручність користування. Однак при реалізації пагінацію вебмастера іноді випускають з уваги аспекти SEO, що призводить до проблем з індексацією і ранжуванням контенту сайту пошуковими машинами. 

 

Способи реалізації посторінковою розбивки

Нескладно помітити, що без посторінковою навігації не обходиться жодна велика площадка мережі, будь то інтернет-магазин, форум, відеохостинг, новинний сайт, блог чи інший ресурс з великим обсягом контенту. Пагінація допомагає структурувати інформацію і представити її в зрозумілому людині вигляді.

Способів реалізації посторінковою розбивки може бути декілька, і їх вибір обумовлений, як правило, функціональними особливостями майданчика. Найчастіше на сайтах можна зустріти формат нумерованого списку (Мал. 1).


Мал. 1. Нумерований список сторінок

 

Для блогів нерідко використовується пагінація у вигляді навігаційних посилань (Мал. 2).


Мал. 2. Навігаційні посилання

 

З ростом популярності веб-додатків, для яких характерна не горизонтальна, а вертикальна структура, посторінкова розбивка реалізується за допомогою синтезу скриптів і HTML і являє собою так званий нескінченний скролінг. Він може розкривати контент як автоматично (при прокручуванні сторінки вниз), так і при кліці кнопки «Завантажити ще» (Мал. 3).


Мал. 3. Вертикальне завантаження сторінок при кліці по кнопці

 

Це рішення підвищує зручність перегляду сайту на екранах мобільних пристроїв. Зверніть увагу, що при реалізації нескінченного скролінгу на сайті Інфія в момент переходу від однієї сторінки до іншої URL динамічно змінюється (за рахунок використання методу «history.pushState»). Тільки в такому виконанні можна вважати, що посторінкова розбивка виконана коректно. Це дозволяє додати в закладку конкретну сторінку із зазначеної категорії або поділитися посиланням на неї.

Бібліотека jQuery дозволяє внести й інше різноманітність в оформлення пагінацію. За допомогою спеціальних плагінів можна отримати ефект слайдера і реалізувати навігацію без необхідності перезавантаження сторінки (Мал. 4).


Мал. 4. Зміна сторінок без їх перезавантаження (подивитися демоверсію)

 

Посторінкова розбивка і SEO

З одного боку, сторінки пагінацію являють собою окремі документи сайту з унікальними URL і індексуються пошуковими роботами як самостійні одиниці. З іншого боку, ці сторінки в технічному плані є лише складовою частиною одного документа (розділу, статті) і успадковують його мета-опис (Title, Description), а частково і зміст, в результаті чого виникають дублі, які небажані для пошукової оптимізації сайту.

Насамперед, нумеровані сторінки категорії не повинні оптимізуватися під пошук і брати участь в ранжируванні. Для багатьох з них (наприклад для блогів, інтернет-магазинів, розміщення відеофайлів і новинних сайтів) характерна рухливість контенту (зміщення ранніх записів на глибші сторінки пагінацію). Крім того, такі сторінки не мають унікального супровідного опису і не можуть бути релевантними якого-небудь ключовому запиту. Тому необхідно вжити заходів, щоб виключити пагінацію з пошуку і дати вказівку роботу, що пріоритетним для індексації та ранжирування є безпосередньо загальна сторінка категорії (по СЧ-запитам), а також кожна окремо взята в ній запис (товар, пост, відеоролик, новина ( по НЧ-запитах).

 

Розглянемо способи, за допомогою яких можна цього домогтися.

1. Перелінковка сторінок допомогою атрибутів rel = '' next '' і rel = '' prev ''

Даний метод рекомендований фахівцями Google, однак Яндекс його не підтримує. Полягає він у тому, що для тега кожної сторінки пагінацію вказуються атрибути rel = '' next '' і '' prev ''. Вони пов'язують нумеровані сторінки в єдине ланка, в результаті чого робвід ідентифікує їх як складові частини одного елемента (наприклад, категорії товарів), який і слід проіндексувати (Рис. 5). Додаткову інформацію про даний метод і його реалізації можна знайти в довідкових документах Google.


Мал. 5. HTML-атрибути rel = "next" і rel = "prev" пов'язують всі сторінки пагінацію і дозволяють віддати роботу загальну сторінку для індексації

 

2. Канонічний URL для каталогу або сторінки «Подивитися все»

 

Цей метод актуальний для всіх пошукових систем. Рішення полягає у створенні однієї сторінки «Показати все», де будуть виводитися всі записи розділу, і зробити її канонічною, тобто пріоритетною для індексації та відображення в результатах пошуку. Всі сторінки пагінацію необхідно заслати на канонічну, прописавши атрибут rel = '' canonical '' (Рис. 6).

Примітка: метод з використанням сторінки «Показати все» не підійде для надмірно великої кількості сторінок в пагінацію (більше 20), тому що завантаження сотень записів на одній сторінці буде займати тривалий час. В якості канонічної можна також визначити кореневу сторінку - безпосередньо каталог, розділ, категорію.


Мал. 6. Кожна сторінка пагінацію виступає для робота складовим елементом сторінки «Подивитися всі» або кореневого розділу

 

 

3. Блокування індексації пагінації

 

Це, мабуть, найпростіший спосіб заборонити пошуковим роботам індексувати нумеровані сторінки. Достатньо лише додати в розділ кожної сторінки пагінацію вираз, і після чергового заходу робота вони будуть виключені з індексу.

Примітка: цей варіант безвідмовно працює з Яндексом, тоді як Google в будь-якому випадку проиндексирует контент в (але не буде враховувати його і відображати в результатах пошуку). Заборона індексування можна прописати й іншим способом - в директиві Disallow файлу Robots.txt (в цьому випадку не потрібно використання). Щоб не допустити повної пропажі контенту категорії в результаті блокування пагінацію, слід першу сторінку (вона ж - головна сторінка категорії) залишити відкритою для індексації.

Однак у цьому способі є недолік для SEO - зменшення кількості сторінок сайту. В результаті блокування пагінацію робвід отримує тільки одну сторінку в категорії і може зробити неправильний висновок про обсяг корисного контенту (наприклад, про широту асортименту товару). Тому краще використовувати метод канонічних URL, показуючи пошуковій машині всі наявні сторінки в категорії.

 

Висновки

Посторінкова розбивка - це стандартне рішення для компактного представлення великого обсягу контенту. І все ж фахівці рекомендують по можливості мінімізувати кількість сторінок пагінацію (наприклад, за рахунок фільтрів або збільшення числа підкатегорій), щоб не втомлювати користувачів тривалим «прокліківаніем» нумерованого списку. Оптимізувати розбивку можна будь-яким із зазначених вище способів, але найбільш універсальним є поєднання методів з використанням атрибутів rel = '' next '', rel = '' prev '' (працює для Google) і rel = '' canonical''.